2015. december 27., vasárnap

ŰrCsipkerózsika – klasszikusok régen és most

A különböző feldolgozások reneszánszukat élik az online publikáló írók körében, így nem csoda, hogy a papír alapú könyvek esetében is bele-belefutunk egy, már népszerű történet továbbgondolásába. Pontosan ilyen szeretne lenni Anna Sheehan: A long, long sleep – hosszú álom című regénye is, amely 2013-ban jelent meg a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában.

A szerző egy másodpercig sem titkolja, hogy Csipkerózsika meséjét használja mankóként a történet során, és azt igyekszik elmesélni, hogy mi történt, miután Csipkerózsika – aki a felrajzolt alapján inkább csak szimplán Rózsa – egy távoli jövőben, a XXI. század emberén is túlmutató korban ébred.

A főszereplőnk – mily meglepő – Rose, a dúsgazdag UniCorp vállalat egyetlen örököse, aki rendelkezik az antiszociális emberek minden elképzelhető tulajdonságával. Zárkózottsága, zavartsága és sutasága, mint az a regény közepe táján ki is derül, nem pusztán a frusztráltságból ered, ezért egyszerre válik szimpatikussá és ugyanakkor zavaró jelenséggé is. Mivel az ő szemszögéből látjuk a történetet, kevésbé érezzük, hogy milyen furcsa ő a többiek számára, ennek pedig egyetlen oka van: Rose nagyon gyorsan alkalmazkodik.

Ez a simulékonyság pedig az írónő részéről olykor logikai bukkanókat eredményez, mint például Rose Sötét Korszakról való tudása. Egyik pillanatban úgy emlegeti, mintha csak az olvasó nem tudna semmit, másik pillanatban pedig kirohan a tanteremből, mert képtelen bármilyen információt befogadni a kihagyott 62 évből, amit átaludt.

A környezete a lányt a látszólagos felhajtáson túl teljes érdektelenséggel és teherrel kezeli, ami meglepő, sok esetben illogikus lépéseket von maga után: szinte azonnal újra iskolába kell járnia, és onnan folytatnia, ahol abbahagyta, a nevelőszülei muszájból vannak vele, a barátairól sorra derülnek ki furcsábbnál furcsább dolgok. Ettől kap az egész történet valamiféle groteszk színezetet.

A karakterek mindezek ellenére nagyon élethűre lettek rajzolva. Az írónő nem él a Young Adult könyvek kliséivel, nincs mindent elsöprő, első látásra szerelem, sőt, a hagyományos szerelmi kapcsolat nem is jelenik meg. a karakterek ilyen szempontból kicsit éretlennek tűnnek. Ez csupán Rose szemszögéből nézve tűnik logikusnak, hiszen a többiek mind tapasztalt fiatalként/öregként vannak ábrázolva, tehát nem törvényszerű a logikátlan döntések sorozata. Ezzel nem hozza magát Sheehan abba a kellemetlen helyzetbe, hogy az egész regény visszacsússzon a mai világ szintjére, és a felépített bolygóközi birodalom a darabjaira essen. Mindezek eredményeképpen Xavier, a régi szerelem válik a legizgalmasabb szereplővé. Misztifikált karaktere a cselekmény előrehaladtával csak egyre titokzatosabbá válik, mégis Rose elbeszélése nyomán a regény egyik legszerethetőbb személyét kapjuk. Nála csupán Otto egyszerre esetlen volta, és mégis kivételes intelligenciája az, ami bájossá teszi a fiú ábrázolását.

A regény eleje bevallom, meglehetősen megijesztett. Vontatott volt, és olyan erőteljesen próbált ragaszkodni a Csipkerózsika-történethez, hogy félő volt, nem csupán egy rosszul másolt sablontörténetet kapunk, hanem egyenesen átcsúszunk a fanfiction kategóriájába, és a könyv pusztán elvesztegetett órák halmaza lesz. Ráadásul bizonyos elemek rendkívül kiszámíthatóak, bár alaposabban megnézve, ezek szükségszerű „kikapcsintások” a cselekmény továbbvitele szempontjából.

Szerencsére azonban belépett a képbe Otto, és megmentette az olvasót és a történetet. Ugyanis a „nagyon kék” fiú hatására a felépített világ elkezdett élni, a cselekmény pedig el mert rugaszkodni a biztosnak hitt talajtól. A „fényember” megjelenésével pedig egy krimi-szálat is kaptunk, így gyakorlatilag minden olvasói réteget megszólít a könyv.


Írta: Vass Antónia

Vass Antónia

Szerző

"Művész, költő vagy gondolkodó: ott, ezen az egyszeri és tűnő ponton ragadd meg gondolataidat és érzelmeidet, hogy rögzítsd vagy megörökítsd őket, mert ez a tetőpontjuk." - Henri-Frédéric Amiel

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
biz.